האם אישה יכולה לקבוע מזוזה? בדקנו את הנושא עבורכם

ישנן סגולות רבות המגיעות עם מצוות קביעת המזוזה – בין אם מדובר בשמירה על בני ובאי הבית, סגולה לפרנסה, לזוגיות ואפילו פריון. לכן, מדובר באחת המצוות החשובות ביותר ביהדות, עד כדי כך שעל פי ההלכה, חובה לקבוע מזוזה מיד עם הכניסה לבית החדש. עם זאת, נשאלת השאלה האם כל אחד יכול לקבוע מזוזה? או ליתר דיוק – האם אישה יכולה לקבוע מזוזה? על כך, במאמר הבא.

האם אישה יכולה לקבוע מזוזה?

כן, נשים יכולות לקבוע מזוזות. יתרה מכך, במידה והן מתגוררות לבד, הן מחויבות בכך כמו כל יהודי אחר אשר גר בבית. לכן, אין צורך לחכות לאבא, אח או לבן זוג שיגיעו לקבוע את המזוזה, ותוכלו לקבוע את המזוזה – לגמרי בעצמכן.

 

השכרת דירה – על מי חלה חובת קביעת המזוזה?

במידה והאישה (או כל אדם אחר) שוכר את הבית או הדירה, חובת קביעת המזוזה עדיין חלה על מי שמתגורר בבית ולא על המשכיר. לכן, אין צורך לחכות לבעל הבית על מנת שיגיע ויקבע מזוזות, ורצוי לקבוע מזוזות כבר עם המעבר לבית החדש.

קביעת מזוזות – שלב אחר שלב

הצעד הראשון לפני קביעת המזוזה, הוא רכישת קלפי מזוזה כשרים מסופרי סת"ם המוסמכים בכתיבת מזוזות. את קלפי המזוזות ניתן לרכוש ישירות מסופר הסת"ם או מחנויות יודאיקה שונות העובדות עם סופרי סת"ם. כך או כך, רצוי לתכנן מראש כמה מזוזות ובתי מזוזות עליכן לרכוש, בהתאם למספר הכניסות בבית. לשם הדיון, את המזוזות יש לקבע בכלל החדרים, לרבות מרפסת ומטבח. עם זאת, אין צורך לקבע מזוזות בחדרים שעל פי ההלכה, אין בהם כבוד (כגון חדרי שירותים או חדרי אשפה).

 

  1. לאחר שרכשתן את המזוזות ובתי המזוזות, הגיע הזמן לקבוע את המזוזות. את המזוזות יש לקבוע מיד עם הכניסה לבית החדש (או לפני) ולא לחכות לאירועי חנוכת בית או כל סיבה אחרת. על פי ההלכה, אסור ליהודי לשהות בבית ללא מזוזות, לכן חשוב להקפיד על כלל זה.

  2. את המזוזות יש לקבע במשקוף הימני, כ – 8 ס"מ מהמשקוף העליון, בזווית אלכסונית או זווית ישרה (בהתאם למנהגים השונים של העדות השונות). אסור לקבוע מזוזה בזווית שכיבה.

  3. רגע לפני הקביעה, מברכים את ברכת קביעת מזוזה - "בָּרוּךְ אַתָּה יְי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לִקְבוֹעַ מְזוּזָה". את הברכה נהוג לברך רק על המזוזה הראשונה, ואין צורך לברך שוב.

  4. רצוי שאותו אדם יקבע את כלל המזוזות בבית, ושלא תהיה תחלופה.

מחפשות מזוזות ובתי מזוזה מעוצבים? היכנסו לקטלוג של סורי