איך לקבוע מזוזה? מדריך פשוט ומפורט שכולל גובה, מיקום ועוד

אז ארזתם את כל מה שחשוב, ביצעתם את כל הסידורים הנדרשים, וסוף סוף הגיע היום המיוחל ועברתם לבית או למשרד חדש וההתרגשות – בשיאה. אבל רגע לפני שאתם מתחילים לפרוק את כל הארגזים ומתמקמים במקום החדש, מגיעה העת  - לקבוע מזוזה. ועבור רבים, קביעת מזוזה היא חלק משמעותי מהמעבר למקום חדש, שכן לקביעת מזוזה ישנן סגולות שונות שיכולות לשמור על באי המקום. אז איך ומאיפה מתחילים ומהי הברכה לקביעת מזוזה? בדיוק בשביל זה כתבנו עבורכם את המדריך השלם לקביעת מזוזה! נתחיל.

על הסגולה בקביעת מזוזה

לפי שנתחיל במדריך השלם, בואו רגע נבין למה חשוב לקבוע מזוזה.

לקביעת מזוזה, על פי ההלכה, ישנה סגולה גדולה. שכן על פי האמונה, המזוזה מסמלת למעשה את הקשר בין האדם לבין אלוהים. בנוסף על פי האמונה, משמשת המזוזה כתזכורת תמידית לאדם הקובע אותה - לאהבת אלוהים ולמצוות אותן יש לקיים. על פי המנהג, יש הנוטים להניח את ידם על המזוזה בעת הכניסה לחדר, ויש הנוטים לנשק את המזוזה. מדובר למעשה במצווה שמקרבת בין האדם לבין השם.

במילים אחרות ופשוטות – מדובר במצווה חשובה, שעל פי הדת, יכולה לשמור על בני הבית גם כאשר הם נמצאים מחוצה לו, לספק סגולה לפרנסה ועוד. זאת כנראה הסיבה שלא מעט חילונים בוחרים גם הם לשמר את מצוות קביעת מזוזה, על מנת להעניק לבית וליושביו – את הסגולות השונות שמתקיימות עם קביעת מזוזה.

 

מזוזות לבית

על מי חלה חובת קביעת מזוזה?

על מה חלה חובת קביעת המזוזה? ובכן, על פי ההלכה, החובה חלה על בעלי הבית, מיד עם כניסתם לבית החדש. לא מעט אנשים נוטים לחכות עם קביעת המזוזה מסיבות שונות – עומס בסידורים, רצון לסיים עם פריקת הארגזים, רצון לחכות עד למסיבת חנוכת הבית ועוד. עם זאת, על פי הדת, החובה חלה מיד עם הכניסה למקום החדש. ובמידה ואתם שוכרים בית, חובת קביעת המזוזה חלה עליכם, השוכרים, שכן, אתם אלו שנכון לרגע זה מתגוררים בבית ולא המשכיר.
מזוזות לבית ולכניסה

קביעת מזוזה – שלב אחרי שלב

אז הגיעה העת לקבוע מזוזה, אבל רגע לפני שאתם מוציאים את המסמרים, כדאי ורצוי לחקור לעומק מה הם השלבים לקביעת מזוזה, על מנת שלא תמצאו עם עצמיכם מתקינים מזוזה אשר אינה כשרה עפ"י ההלכה. חשוב לעקוב אחר השלבים באדיקות, ולא לדלג על אף שלב במסגרת הליך קביעת המזוזה.

רכישת מזוזות ובתי מזוזות

השלב הראשון הוא כמובן, שלב רכישת המזוזות. כמו שכבר אמרנו, בשוק ישנם לא מעט אנשים שישמחו למכור לכם קלפי מזוזות זולים במיוחד, אך רצוי ואפילו חובה לא להתפתות למחיר נמוך ולא סביר מחשש שקלפי המזוזות לא יהיו כשרים. למעשה, על מנת להבטיח את איכות וכשרות המזוזה שלכם, רצוי לקנות את קלף המזוזה מסופרי סת"ם או חנויות יודאיקה העובדות עם סופרי סת"ם, כמו SURI. בנוסף, רגע לפני הרכישה, רצוי לתכנן היטב לכמה מזוזות ובתי מזוזות אתם זקוקים. שימו לב שאין לקבוע מזוזות בחדרי האמבטיה והשירותים, אלא אך ורק בחדרים חיוניים.

איפה קונים מזוזות ובתי מזוזות? אצלינו ב-SURI, תוכלו למצוא קלפי מזוזה כשרים, לצד בתי מזוזה מעוצבים ואפילו בתי מזוזה מהודרים במחירים אטרקטיביים לכל כיס. אנחנו מציעים מגוון רחב של עיצובים מחומרים שונים כך שכל מה שנותר לכם - זה רק לבחור. 

מזוזות לכניסה לבית

בדיקת המזוזות

כיצד בודקים את כשרות המזוזות? ניתן להזמין סופר סת"ם עד הבית, רגע לפני קביעת המזוזות, על מנת שיבדוק את כשורתן. שירות זה בדרך כלל מוצע ע"י ארגונים כמו בית חב"ד. בנוסף, ניתן גם להביא את המזוזות באופן פיזי לבדיקה אצל סופר סת"ם לפני התקנת מזוזה. תוכלו לקרוא עוד על בדיקת מזוזות.

קביעת המזוזה וברכת קביעת מזוזה

הגענו לחלק החשוב באמת – רגע קביעת המזוזות על המשקוף. בחלק הזה תמיד עולות שאלות שונות – באיזו זווית קובעים את המזוזות? כמה רחוקה המזוזה צריכה להיות מהמשקוף העליון? מהי הברכה לקביעת מזוזה? מי יכול לקבוע מזוזה? ובכן, אל דאגה – יש לנו את התשובות לכל השאלות שלכם.

קלף מזוזה לכניסה לבית

 ישר או באלכסון? לא מעט אנשים מתבלבלים בנוגע לזווית קביעת המזוזה. אבל התשובה הפשוטה היא שישנם שני מנהגים לקביעת מזוזה והם תלויים בבחירה שלכם בין המנהג הספרדי (קביעת מזוזה בזווית ישרה) למנהג האשכנזי (קביעת מזוזה בזווית אכלסונית). מה שחשוב באמת הוא שהמזוזה לא תהיה בזווית "שכיבה", ושיהיה רצף עקבי בזוויות בין כל המזוזות בבית.

המרחק מהמשקוף העליון צריך להיות כשמונה ס"מ.

תליית מזוזה לכניסה לבית

מהו גובה המזוזה? את המזוזה חובה לקבוע בשליש העליון של גובה המשקוף. ודאו שהחלק התחתון של המזוזה גם הוא נמצא בשליש העליון של המשקוף. המטרה היא שכל מי שנכנס לחדר יראה את המזוזה בגובה העיניים שלו ואם היא נמוכה מדי למעשה לא מקיימים את המצווה. במידה ויש לכם משקוף גבוה מאוד ניתן לקבוע אותו בשליש האמצעי במטרה שיהיה בגובה העיניים של אדם ממוצע.


התקנת המזוזה לרוב מתבצעת עם פטיש ומסמר, אך לא בהכרח. ב - Suri Art אנחנו מציעים לכם בתי מזוזה מעוצבים בעלי מדבקה עם דבק חזק בגב בית המזוזה. הדבר מאפשר התקנה קלה ופשוטה של בית המזוזה על המשקוף.

שאלות נפוצות על קביעת מזוזה

מהי ברכת קביעת מזוזה?

 בָּרוּךְ אַתָּה אֲ־דֹנָי אֱ־לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִיוָנוּ לִקְבּוֹעַ מְזוּזָה ואותה מברכים רגע לפני הקביעה.


מי יכול לקבוע מזוזה?

החדשות הטובות הן שכל אחד יכול לקבוע מזוזה. עם זאת, רצוי להקפיד שאותו אדם יקבע את כלל המזוזות בבית.

האם צריך לברך על כל המזוזות?

לרוב, נהוג לברך רק על המזוזה הראשונה, אבל זה נטול לשיקול דעתכם.

האם אפשר לקבוע מזוזה בלילה?

אכן מותר לקבוע מזוזה בלילה

האם מברכים שהחיינו על קביעת מזוזה?

לא נהוג לברך שהחיינו על קביעת מזוזה מלבד אצל תימנים שאצלם כן נהוג לברך שהחיינו.

מתי צריך לקבוע מזוזה?

זמן קביעת המזוזה צריך להיות מיד עם הכניסה לבית ולא לחכות מחשש שהדיירים ישכחו בעתיד במידה וידחו את הקביעה.

האם אישה יכולה לקבוע מזוזה?

אישה יכולה לקבוע מזוזה בעצמה מפני שחובת קביעת המזוזה לא מיוחסת לגברים או לנשים. במידה והאישה גרה לבד בבית היא חייבת לקבוע מזוזה לבד.

האם מותר לקבוע מזוזה בשבת?

אסור לקבוע מזוזה בשבת. במידה ונכנסתם לבית ועדיין לא הספקתם לקבוע מזוזה אך נכנסה שבת מומלץ לישון בבית אחר אם האפשרות ניתנת. במידה והאפשרות לא ניתנת אפשר לישון בבית שלכם ולוודא שאתם קובעים את המזוזה ביציאת שבת. ראו את העמוד המלא על קביעת מזוזה בשבת.

האם צריך לברך על קביעת מזוזה לאחר שיפוץ?

על קביעת מזוזה לאחר שיפוץ צריך לברך במידה והיום שבו קבעתם מחדש את המזוזה הוא לא אותו היום שבו הורדתם אותה. אין צורך לערוך סעודה או אירוע, ניתן רק לקבוע עם ברכה.

האם צריך לברך על מזוזה שנפלה?

אכן צריך לברך על מזוזה שנפלה.

האם צריך מניין לקביעת מזוזה?

אין חובה במניין על מנת לקבוע מזוזה. את קביעת המזוזה צריך לעשות עם הכניסה לבית.