איך בודקים מזוזה: כל כמה זמן ומה המחיר של בדיקה מקצועית?

על פי האמונה, תקיעת מזוזה במשקופי הבית השונים מביאה עמה ברכה ושמירה על בני ובאי הבית. וכמו שהמזוזה שומרת עלינו, חשוב גם לשמור על המזוזה ולוודא, אחת לכמה זמן, שהמזוזה אכן כשרה ועומדת בתקן הנקבע על פי סופרי סת"ם. אבל כל כמה זמן נדרש לבדוק את המזוזה? האם ניתן לבדוק את המזוזה באופן עצמאי או עלינו לפנות למומחים בתחום? מה בכלל בודקים כשבודקים את כשירותה של המזוזה? את התשובות לשאלות האלו ועוד, תמצאו במאמר הבא.

למה חשוב לבדוק את המזוזה?

 
כפי שכבר ציינו, המזוזה היא למעשה ברכה שמביאה עמה שמירה על בני ובאי הבית. אבל על פי האמונה, על המזוזה להיות מזוזה כשרה על מנת להביא עמה את הברכה. עם הזמן, קלף המזוזה עלול להישחק, אותיות מסוימות עלולות להימחק וכך אנחנו מוצאים את עצמנו עם מזוזה לא כשרה. לכן, חשוב לבדוק את קלף המזוזה אחת לכמה זמן.
מזוזה כשרה

כל כמה זמן חשוב לבדוק את המזוזה?

 
מזוזות צריך לבדוק פעמיים במהלך שבע שנים, כלומר כל 3 או 4 שנים. יש כאלו המקפידים לבדוק את מזוזות הבית בכל ראש חודש תשרי לקראת השנה החדשה. ישנם כמובן גם מקרים מסוימים, שבהם בעלי הבית ירצו לבדוק את המזוזות כי הם מרגישים צורך מסוים בעקבות אירועים כאלו ואחרים בחייהם, בין אם מדובר בפרנסה, זוגיות, בעיות במשפחה וכדומה. גם במקרה כזה, ניתן לבדוק את המזוזות. קראו את המאמר השלם על תדירות בדיקת מזוזה

איך בודקים מזוזה?

 
אז כיצד בודקים מזוזה ולאילו דברים שמים לב בעת בדיקת המזוזה?
  • קלף המזוזה - בראש ובראשונה נבדק קלף המזוזה עצמו. בבדיקה, מוודאים שהקלף אכן עשוי מעור על פי דרישת ההלכה (ושלא מדובר למשל בקלף מנייר או כל חומר אחר). ניתן לוודא זאת על ידי מישוש הקלף בידיים. לאחר מכן, בודקים שאין חורים או סדקים בצדדים הכתובים של
    הקלף.

  • שרטוט הקלף - לאחר בדיקת הקלף הראשונית, מוודאים שהקלף מכיל שרטוט אשר מסמן את השורות שעליו נכתבה הברכה.

  • אותיות - לאחר בדיקת קלף המזוזה,  נערכת בדיקה לאותיות שבהן כתובה הברכה. הדבר הראשון שבודקים הוא שהאותיות כתובות בדיו קולמוס ולא כתובות למשל בדפוס. לאחר מכן, מוודאים שצבע האותיות הינו שחור (כפי שדורשת ההלכה), וצבען לא דהה עם עם השנים. בנוסף, מוודאים שהברכה אכן נכתבה באותיות סת"ם. מעבר כך, מוודאים שאין אותיות מחוקות, מחוקות, סדוקות או שבורות.

  • בדיקת הברכה - בשלב זה תבדק הברכה שרשומה על המזוזה שעיקר הבדיקה תתמקד בשאלה האם הברכה רשומה בצורה זהה לדרך שבה רשומה הברכה בספר התורה, שאין מילים
  • או אותיות שיוצאות מהשורה, וכדומה. 
  • האם ניתן לבדוק מזוזות באופן עצמאי?

    התשובה הקצרה היא שכן, ניתן לבדוק מזוזות באופן עצמאי. עם זאת, חשוב לדעת שרק לסופר סת"ם יש את היכולת לקבוע האם המזוזה שלכם כשרה ותקנית. לכן, מומלץ לבצע בדיקת מזוזה אצל סופרי סת"ם שמכירים את ההלכות ויכולים לספק לכם קביעה חד משמעית.

    מה המחיר של בדיקת מזוזה?

    כמה תעלה לכם בדיקת מזוזה אצל סופר סת"ם? לרוב, המחיר ינוע בין 15 ל – 25 שקלים, ולרוב מתבצעת הבדיקה תוך יומיים מרגע השארת המזוזה אצל סופר הסת"ם.
    לסיכום, היינו ממליצים לכם בראש ובראשונה לא להתפשר במחיר קלף המזוזה שלכם, ולבצע בדיקת מזוזה כל שלוש שנים, או במידת הצורך.
    במידה ואתם רוצים לשמור על קלף המזוזה שלכם לטווח הארוך, בסורי ארט אנחנו מציעים לכם מגוון רחב של בתי מזוזה מעוצבים ואיכותיים, שיעזרו לכם לשמור על המזוזות שלכם לשנים קדימה. 

    מה עושים לאחר בדיקת המזוזה?

    לאחר בדיקת המזוזה צריך לקבוע את המזוזה ולפעמים צריך לברך עליה. ראו את המאמר לגבי מתי צריך לברך על מזוזה לאחר בדיקה.