האם מותר לקבוע מזוזה בשבת ומה עושים אם לא הספקנו?

לא תמיד יש לנו שליטה בחיים על תחום ותחום, בפרט שמדובר במעברי דירה למקום חדש. יכול שהמובילים התעכבו, שהמעבר עצמו לקח יותר זמן מהמתוכנן או דברים פשוט התגלגלו והתעכבו מבלי ששמנו לב לכך ופתאום אנחנו מוצאים את עצמנו עם כניסת השבת בבית – ללא מזוזות. לכן, נשאלת השאלה – האם מותר לקבוע מזוזות בשבת? מה עושים במקרה שכזה ומה ההמלצות? את התשובות לשאלות האלו, תוכלו למצוא במאמר הבא.

קביעת מזוזה בשבת – מה אומרת ההלכה?

אז מה אומרת ההלכה על קביעת מזוזה בשבת? ובכן, על פי ההלכה, אין לקבוע מזוזות בשבת ובערב שבת. איסור קביעת המזוזה בשבת תקף גם למזוזות שקובעים בפטיש ומסמר וגם למזוזות שקובעים עם דבק. במילים פשוטות יותר – אסור לקבוע מזוזה בשבת ואסור לברך על מזוזה בשבת.

מה עושים אם לא הספקנו לקבוע מזוזות לפני כניסת השבת?

איסור קביעת מזוזות בשבת מציב בפנינו דילמה לא פשוטה – מצד אחד, אסור לאדם יהודי לשהות בבית ללא מזוזות ולו אפילו ללילה אחד. מצד שני, אסור לקבוע מזוזות בשבת. אז מה עושים?

הבן איש חי, כתב בפרשת תבוא (ש"ש אות ב), שאם מגיעה השבת ונודע לאדם שאין מזוזות בביתו, עליו לשהות בבית אחר ורק אם אין ברירה – לשהות בביתו ולקבע את המזוזות מיד עם צאת השבת. במילים אחרות, במידה ולא הספקתם לקבע מזוזות רגע לפני כניסת השבת – ההמלצה היא לא לשהות בבית ולנסות למצוא סידור אחר - אולי אצל חברים או קרובי משפחה – למהלך השבת.

עם זאת, במידה ולא מצאתם סידור שכזה, ואין ברירה אחרת – מותר לשהות בבית, אבל עליכם לקבע את המזוזות בבית החדש מיד עם צאת השבת. בשביל לראות איך לקבוע את המזוזה ראו את המדריך.

המלצה נוספת, שלנו כאן בסורי ארט – היא לתכנן את מראש את קביעת המזוזות לפני מעבר הדירה, אם הדבר מתאפשר. להגיע יום או יומיים לפני המעבר ולקבוע את המזוזות. כך, לא תצטרכו לדאוג ו"לרדוף" אחרי הזמן עד כניסת השבת, ותוכלו להיות רגועים שאתם מקבלים את השבת – עם המזוזות החדשות בביתכם. בשביל לא לרדוף אחרי הזמן כדאי להתכונן מראש. תוכלו להתכונן מראש איתנו ולראות את מגוון המזוזות המעוצבות שלנו.