האם מברכים שהחיינו על קביעת מזוזה?

בשעה טובה, עברתם לבית או לדירה חדשה, אמרתם שלום למובילים, פרקתם את הארגזים והתחלתם לסדר את הבית החדש. אבל רגע לפני שאתם מתחילים להתאקלם, מגיע רגע קביעת המזוזות במקום החדש. עם זאת, ישנן לא מעט שאלות שעלולות להתעורר רגע לפני שמקיימים את מצוות קביעת מזוזה ובראשן – מהי הברכה שעלינו לברך בעת קביעת המזוזה, והאם עלינו לברך ברכת שהחיינו על המזוזה החדשה? התשובות לשאלות האלו ועוד – במאמר הבא.

האם צריך לברך שהחיינו על מזוזה?

כשזה נוגע לשאלה האם עלינו לברך ברכת "שהחיינו" על קביעת מזוזה ("ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה"), רוב הפוסקים הגדולים והחשובים במקורות טוענים שאין צורך לברך "שהחיינו" על קביעת מזוזות, שכן, הברכה צריכה להיאמר עבור המעבר לבית החדש ולא עבור קביעת המזוזה. נכון שעבור רבים, מצוות קביעת המזוזות מסמלת את המעבר למקום החדש, עם זאת, עדיין אין לברך על המזוזות ברכת "שהחיינו".

עם זאת, חשוב לדעת שבעדה התימנית לדוגמה, כן נהוג לברך "שהחיינו" לאחר ברכת קביעת מזוזות. ומכאן ניתן להביא, שאין באמת איסור הלכתי בנושא והדבר – תלוי בכם.

קביעת מזוזות בבית החדש

שנבין שכשזה נוגע למזוזות חדשות לבית החדש, עלינו לרכוש מזוזות כשרות מסופרי סת"ם המוסמכים בכתיבת מזוזות על פי ההלכה. בנוסף, עלינו לוודא שלכל מזוזה, יש בית מזוזה מותאם, כך שלמעשה בעת רכישת המזוזות, עליכם לתכנן מראש כמה קלפי מזוזה וכמה בית מזוזות עליכם לרכוש לכל אחד ממשקופי הדלתות במקום החדש.

חשוב גם לדעת, שאין קובעים מזוזה בחדרים שעל פי ההלכה – "אין בהם כבוד", כמו למשל חדרי שירותים וחדרי אשפה. עם זאת, בכניסה לבית, בחדרי השינה השונים ואפילו בכניסה למרפסת או למחסן – עליכם לקבוע מזוזה.

סדר קביעת המזוזה

אז מהו הסדר לקביעת המזוזה? ובכן, על ההלכה:

-        רכישת מזוזות מעוצבות לכלל משקופי הבית השונים הנדרשים במזוזה.

-        את המזוזות עליכם לקבוע במשקוף הימני, כשמונה ס"מ מהמשקוף העליון.

-        את המזוזות יש לקבוע בזווית אלכסונית או בזווית ישרה, בהתאם למנהגים העדתיים (אלכסונית – מנהג ספרדי. ישרה – מנהג אשכנזי). אין לקבוע מזוזה בזווית שכיבה.

-        רגע לפני קביעת המזוזה הראשונה בבית, יש לברך על המזוזה. אין צורך לברך כל אחת ואחת מהמזוזות הבאות, אלא אם כן נעשתה הפסקה בעת קביעת המזוזות.

-        את המזוזות יש לקבע בעזרת פטיש ומסמר או בעת דבק חזק בגב בית המזוזה שמאפשר התקנה קלה יותר של המזוזה (כמו אצלינו כאן בסורי ארט).

-        על אותו אדם לקבע את כלל המזוזות בבית.

-        מותר גם לנשים לקבוע מזוזות.

מה מברכים בעת קביעת מזוזה?

ברכת קביעת המזוזה הינה –

"ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצוונו לקבע מזוזה"