מה כתוב במזוזה? כל הפרטים בפנים

רבות נכתב על המזוזה – על הקשר ההדוק בין המזוזה ליהדות, על השמירה והסגולות הרבות שהיא מביאה איתה לבני ובאי הבית ועל חשיבות מצוות קביעת מזוזה. עם זאת, כשזה נוגע למזוזה, חשוב להבין לא רק את החשיבות מאחורי קביעת מזוזה, אלא גם מה כולל קלף המזוזה וליתר דיוק – מה כתוב בקלף המזוזה. כתיבת קלף המזוזה, היא חלק מתהליך ארוך וחשוב שמתבצע ע"י סופרי סת"ם, ואם אי פעם תהיתם מה כותב סופר הסת"ם בקלף המזוזה – המאמר הבא הוא בשבילכם.

תהליך הכתיבה

נתחיל מלהבין את הבסיס – תהליך הכתיבה של קלף המזוזה הכשר ע"י סופר סת"ם המוסמך בכתיבת מזוזות.

הנה כמה דברים שחשוב לדעת על תהליך הכתיבה –

-        את המזוזה יש לכתוב על קלף העשוי מעור הבמה, ולא מכל חומר אחר (כמו לדוגמה, נייר).

-        את המזוזה יש לכתוב בדיוק קולמוס שחור (ולא בכל חומר או צבע אחר).

-        לפני כתיבת המזוזה, יש לבצע שרטוט שורות לכתיבת הברכות.

-        הליך הכתיבה עצמו הינו הליך רציני, בו על סופר הסת"ם להתרכז לא רק בכתיבת המזוזה, אלא גם בכתיבה מתוך כוונת קדושה. כל טעות ולו הקטנה ביותר עלולה להוביל לפסילת המזוזה.

-        על קלף המזוזה כותבים משני הצדדים.

-        על הברכות להיות כתובות באופן זהה לאופן כתיבתן בספר התורה.

מה כתוב בקלף המזוזה?

לאחר שהבנו את תהליך כתיבת המזוזה, אפשר להתחיל לענות על השאלה -  מה כתוב במזוזה? ובכן, בקלף המזוזה נכתבים למעשה שני חלקים מספר התורה –

-        "שמע ישראל" (דברים ו', ד' – ט') - הינו הטקסט המוכר יותר. משמעות הטקסט, היא בכך שהוא למעשה מסמל ומבטא את הכרזת העם היהודי, אחדות ה' והציוות והחובה הקדושה לשרת את ה'.

-        "והיה אם שמע" (דברים יא, יג – כא) – הינו הטקסט השני המופיע בקלף המזוזה. טקסט זה, מבטא את התגמול והשכר שמעניק ה' לאלו שעוקבים אחר חוקי התורה, לצד העונש הניתן עבור מי שלא.

שתי הברכות הללו, כתובות בצד אחד של קלף המזוזה, ביחד עם הציווי "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך".

בצד השני של קלף המזוזה, כתוב שם השם, או ש.ד.י – שומר דלתות ישראל.

משמעות התקנת המזוזה

מעבר לאמונה שהתקנת מזוזה מביאה עמה ברכות וסגולות רבות, חשוב לציין שיש להתקנת מזוזה גם משמעות סמלית בכך שבכל פעם שאנחנו עוברים במפתן הדלת, אנחנו זוכרים את הקשר, המצוות, הקדושה והביטחון שה' מעניק לנו. המזוזה למעשה מסמלת את הקשר של ה' עם העם היהודי.

בנוסף, מסמלת המזוזה תזכורת לסיפור יציאת מצרים, אירוע בו בני ישראל מרחו דם על משקופי דלתות הכניסה לבית, ובכך שמר ופסח ה' על בתיהם בעת מכת בכורות.

כאן בסורי ארט, אנחנו מציעים לכם מגוון קלפי מזוזה כשרים שנכתבו על סופרי סת"ם, לצד בתי מזוזה מעוצבים ויפיפיים והכל – במקום אחד.ש