עם איזו יד מנשקים מזוזה?

בין אם מדובר על דתיים, חרדים או חילוניים, אנחנו כולנו יהודים ורובנו נוהגים לנשק מזוזות. אנחנו עושים את זה באוטומט, לעיתים בלי לחשוב עם איזה יד מנשקים מזוזה ולמה בכלל עושים זאת מלכתחילה. בואו נעבור על המידע בנושא זה – למה מנשקים מזוזה וכמובן באיזו יד? >>

עם איזו יד לנשק מזוזה?

בנוגע ליד שיש להשתמש בה לנשיקת המזוזה, לא נמצא במקורות מקור ספציפי. עם זאת, מכיוון שהיד הימנית נחשבת ליד החשובה, נוהגים להשתמש בה כדי להראות חשיבות (כפי שמברך אדם על מאכל או משקה). אגב, גם כאשר אנחנו מציגים את עצמנו בפני אנשים ומכרים חדשים, אנחנו נוהגים לעשות זאת באמצעות יד ימין הנחשבת פורמלית יותר ומכובדת.

 

אפשר לנשק מזוזה ביד שמאל?

למעשה, אפשר לנשק את המזוזה גם ביד שמאל. עוד נציין כי הרמ"א בשולחן ערוך כותב: שיש אומרים שאדם היוצא מביתו יניח ידו על המזוזה ויאמר - "ה' ישמור צאתי ובואי" וכשנכנס לבית יניח ידו על המזוזה. מרן החיד"א בשם האר"י הקדוש אמר שיש להניח את האצבע האמצעית (נקראת אמה) על שם שדי (שנכתב בין פרשת שמע לפרשת והיה אם שמוע), לנשק את היד ולהתפלל שה' יציל אותו מיצר הרע.

למה מנשקים מזוזה? בחינת הנושא לעומק

ישנם מנהגים רבים וחשובים ביהדות, ואחד הנפוצים ביותר הוא כנראה נישוק המזוזה בכניסה לבית או לחדר. המנהג הזה, המוכר במיוחד בקרב יהודים מסורתיים ודתיים, מעלה את השאלה: האם חובה לנשק את המזוזה ולמה עושים זאת? התשובה לכך היא: לא. אין שום מקור בהלכה שמחייב לנשק את המזוזה בכניסה או ביציאה מהחדר. עם זאת, המנהג הזה כן מבוסס במקורות שונים, כמו התלמוד והשולחן ערוך. למרות שאין חובה הלכתית לנשק את המזוזה, מדובר במנהג שיש לו שורשים עמוקים במקורות היהדות שלנו.