האם צריך מזוזה בכל חדר? בדקנו את כל הפרטים עבורכם

אם עברתם לאחרונה לדירה חדשה, מגיע לכם מזל טוב וכעת, הגיע הזמן לקבוע מזוזה. האם צריך אותה בכל חדר? מה ההלכה קובעת בנושא? במאמר הבא אנו נספק לכם את התשובות שאתם צריכים לדעת – קראו כאן >>

מה קובע באילו חדרים צריך לקבוע מזוזה?

בפסוק שבספר דברים נאמר כי "וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ". כלומר, כל מקום שמוגדר בתור בית מחייב מזוזה. עם זאת, ישנם כמה קריטריונים שבעצם קובעים באילו חדרים חייבים להתקין מזוזה לפי ההלכה. הנה הם לפניכם:

  • קריטריון המגורים: כדי שמקום יחויב במזוזה, במילים פשוטות, עליו להיות מיועד למגורי אדם. עם זאת, בלשון התורה, כל מקום אשר נועד למגורי אדם נקרא למעשה "בית". בתוך כך, בדירה הכוללת מספר חדרים, כל החדרים חייבים במזוזה, ולא רק פתח הכניסה הראשי. יש לציין, גם מרפסת נחשבת כחלק מהדירה וחייבת במזוזה. עם זאת, לא כל חדר מגורים נחשב ל"בית", וישנם מספר תנאים לכך.

  • קריטריון דירת כבוד: לפי ההלכה, המקום חייב להיות מיועד לשימוש מכובד. לכן, חדרים שאינם מיועדים לשימוש מכובד, כמו שירותים, אמבטיה, חדר אשפה וכדומה – כמובן פטורים ממזוזה.

  • קריטריון דירת קבע: בלשון התורה, המקום צריך להיות מבנה קבע ולא זמני. לפיכך, סוכה של חג הסוכות גם היא פטורה ממזוזה, וככה גם רלוונטי לגבי כל מבנה שמוקם לזמן קצר ואח"כ מפורק. או לחילופין, מבנה שעומד דרך קבע אך משמש רק באופן זמני, כמו ביתן ליריד עונתי או קונטיינר הנמצא במקום לזמן מוגבל – אילו פטורים ממזוזה.

  • קריטריון שטח החדר: על שטח החדר להיות בגודל מינימלי, כלומר המידות המינימליות המחייבות מזוזה הן ארבע אמות על ארבע אמות לכל הפחות, כלומר כ-1.92 מטר על 1.92 מטר.

האם צריך לקבוע מזוזה בכל חדר?

לא, אין צורך לקבוע מזוזה בכל חדר, אלא רק בחדרים אשר משמשים למגורים ומוגדרים בתור "בית". לצורך העניין, אם יש לכם מחסן בחצר הבית שלכם או בגג, אין צורך לפי ההלכה לקבוע מזוזה בו. ככה גם רלוונטי לגבי פתח ללא דלת (מצב כמו חלון או מעבר בין חדרים), ואולי אתם תופתעו, אבל גם בתי כנסת פטורים מקביעת מזוזה. זה אמנם נשמע טריוויאלי שתהיה מזוזה בבית הכנסת, אבל הוא אינו משמש למגורי אדם ולכן פטור הוא מקביעת מזוזה. ע"פ היגיון זה ולפי ההלכה, נפרט גם לגבי המקומות הבאים:

מקום \ חדר

יש צורך לקבוע מזוזה

אין צורך בקביעת מזוזה

כניסה לבית

👍🏽

 

מטבח

 

👍🏽

מחסן

 

👍🏽

חדר שינה

👍🏽

 

סלון

👍🏽

 

משרד

 

👍🏽

מרפסת

 

👍🏽

מסדרון

 

👍🏽

חדר ילדים

👍🏽

 

מזווה

 

👍🏽

חדר ארונות

 

👍🏽

ממ"ד

👍🏽

 

לסיכום, על פי ההלכה, כל מקום המוגדר כ"בית" חייב במזוזה. הקריטריונים להחלטה כוללים מגורים קבועים ושימוש מכובד, ולכן חדרים כמו שירותים, אמבטיה ומחסן פטורים מהתקנתה. בנוסף, חדרים צריכים להיות במבנה קבע ובגודל מינימלי של 1.92 מטר על 1.92 מטר. כך, חדרים כמו כניסה לבית, מטבח, חדרי שינה וסלון חייבים במזוזה, בעוד כי מחסנים ומבנים זמניים פטורים.

 

רוצים לקנות? ראו את מגוון המזוזות המיועדות לחדרים ואת מגוון המזוזות לכניסה לבית