שעת קביעת מזוזה

אין תקופה יותר מרגשת מאשר מעבר דירה, מה שמהווה התחלה חדשה וכיפית, אז שיהיה במזל! בהקשר הזה, ראוי לציין שמצוות המזוזה היא "חובת הדר", כלומר מי שגר בבית מחויב לקבוע בו מזוזה. אבל, לא פעם עולה השאלה: מהי שעת קביעת מזוזה? ריכזנו עבורכם את התשובות המדויקות ביותר – קראו כאן >>

שעת קביעת מזוזה – במועד הכניסה לדירה בלבד?

לפי ההלכה, אם הבית ריק לגמרי ולא גרים בו עדיין, אין חובה לקבוע מזוזה. עם זאת, האם כדאי לקבוע את המזוזה כמה שיותר מוקדם, אפילו כבר כשיש כוונה להיכנס לבית – עוד לפני שעוברים אליו? מהפסוק, "מזוזות ביתך", אפשר ללמוד שבעת כניסה לבית חדש, הן בשכירות והן בקניה – "לא יקבע את המזוזה לפני שיבוא לדור בבית".

במילים אחרות, לא נהוג לקיים את המצווה של קביעת מזוזה בשעה שהדייר אינו מחויב בכך עדיין. מצד שני, מרן עובדיה יוסף מציין שאין צורך לקבוע את המזוזה מיד כשנכנסים לדור בבית, אלא ניתן לקבוע את המזוזה כאשר מתכוננים להיכנס לדירה. בסופו של דבר, אם אתם רוצים ללכת לפי ההלכה, קביעת מזוזה נקבעת כאשר נכנסים לגור בדירה חדשה. עם זאת, ישנם סייגים שונים אשר מאפשרים גמישות נוספת בדבר.

האם ניתן לקבוע את המזוזה בלילה או בשבת?

במילים פשוטות, אכן כן, מצוות מזוזה נהוגה בכל זמן. לכן, ניתן לקבוע מזוזה בכל שעה ביום עם הברכה, כולל במהלך שעות הלילה. לגבי שבתות, בין אם אתם מתכננים לקבוע את המזוזה בעזרת דבק או ע"י מסמרים, התשובה היא פשוטה – ההלכה אוסרת קביעת מזוזה בשבת וכן אוסרת ברכת מזוזה בשבת.

לסיכום, בעת מעבר דירה, לפי ההלכה, נהוג לקבוע מזוזה בבית רק כאשר מתחילים לגור בו, ואין צורך לקבוע מזוזה בבית ריק, אבל ישנן דעות המאפשרות לקבוע את המזוזה עוד לפני הכניסה לדירה. אם ננסח את זה קצת אחרת, אז יש מצד אחד כללים בקביעת המזוזה, ומצד שני, ישנה גם גמישות בהלכה לגבי קביעת המזוזה.