האם מותר לישון בבית בלי מזוזה?

במהלך מעבר דירה יש הרבה דברים שצריך לדאוג להם - מציאת המובילים, מעבר של החשבונות, צביעה אבל משהו קטן שהרבה פעמים שוכחים ממנו הוא המזוזה.

בכל בית יהודי מקובל לקבוע מזוזה, כי זה מה שמסמל אותנו, אבל האם מותר לישון בבית ללא מזוזה באופן זמני או באופן כללי? ובכן מומלץ בחום לקבוע מזוזה בהקדם האפשרי ולקיים מצווה יקרה זו.

מה קורה אם עוברים בשבת או מאוחר בלילה?

לא תמיד יש לנו שליטה על הטיימינג בחיינו עבור קביעת מזוזה, במיוחד כשמדובר במעבר דירה, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בשבת או מאוחר בלילה. מהבחינה ההלכתית, אסור לקבוע מזוזות בשבת ובערב שבת, אבל כן מותר לקבוע מזוזה מאוחר בלילה של יום חול. יש לציין כי לגבי איסור קביעת מזוזה בשבתות, איסור זה חל על קביעת מזוזות גם בפטיש ומסמר וגם בדבק. כלומר, אסור לקבוע מזוזה או לברך עליה בשבת.

אין לכם ברירה אלא לישון בבית ללא מזוזה? לפי פרשת תבוא, אם השבת נכנסה ואין מזוזות בבית, יש לשהות בבית אחר ורק אם אין ברירה אחרת. כלומר, לשהות בבית ולקבוע את המזוזות מיד בצאת השבת. במידה ולא הספקתם לקבוע מזוזות לפני השבת, ההמלצה היא למצוא סידור אצל חברים, קרובי משפחה או אצל מכרים במהלך השבת.

כיצד לפעול אם צריך להוציא מזוזה לבדיקה?

בכל בית יהודי נוהגים לקבוע מזוזה על מפתן הדלת. אבל, מה קורה כשצריך לבדוק את כל המזוזות בבית ולהוציאן? האם מותר לישון בבית ללא מזוזה? ומה קורה כאשר עוברים לדירה חדשה, בשעה טובה, ועדיין אין מזוזות במקומן? מצד אחד, צריך לבדוק את המזוזות, ומצד שני, אי אפשר לישון בבית ללא מזוזה.

מה ניתן לעשות במקרה כזה? התשובה היא שגם במקרים בהם לוקחים מזוזות לבדיקה, אסור להוציא את כולן ולהשאיר את הבית ללא מזוזות. במילים אחרות, חייבים להשאיר לפחות מזוזה אחת - בכניסה לבית או בחדר בו האדם ישן. לכן, אפשר לחלק את הבדיקה למספר פעמים:

  • בפעם הראשונה לקחת מספר מזוזות לבדיקה.
  • בפעם השנייה את שאר המזוזות.

לסיכום, איך עוברים דירה ושומרים על הערכים היהודיים?

הכנו לכם צ'קליסט קטן ומסודר למעבר שלכם:

מצאו את המובילים. תוכלו להיעזר בטופ הובלות
קבלו את המפתח לדירה החדשה
לכו להתקין מזוזות ברגע שאתם יכולים
העבירו את החשבונות
תישנו בדירה החדשה שלכם בכבוד